POP EDU: Kako napraviti svoj prvi kućni studio?

Dobrodošli u svijet studijske opreme, gdje se pridružujete producentima poput Hansa Zimmera, Deaduma5, Martina Garrixa, Noisije, Ane, Richieja Hawtina, Chrisa Lord-Algea i mnogim drugim!

Svi oni imaju vrhunske glazbene studije s egzotičnim sintesajzerima, bezbroj plugin-ova, mikrofone, zvučnike, računalo i akustični tretman… i onda vi koji osjećate da ne možete započeti svoju karijeru bez sve te opreme koju imaju oni. Ne brinite, svi smo jednom bili u ovoj situaciji i razumijemo vas. Stvaranje kvalitetnog glazbenog studija je skupo, ali nije nemoguće stvarati kvalitetnu glazbu, unatoč ograničenim resursima, i reći ću vam zašto.

Prvo što trebate učiniti je prepoznati svrhu svog glazbenog studija. Volite li glazbenu produkciju ili imate bend koji želite snimiti? Ili ste DJ koji želi konačno stvoriti vlastitu produkciju koja će se plasirati na vrh glazbenih ljestvica? Možda vas samo zanima pjevanje i pisanje pjesama? Ili biste željeli stvoriti studio za miksanje i mastering? Ako ne znate, možda se pitate koji vam je glazbeni žanr pri srcu i koji je vaš glavni cilj. Obično je istina da želimo stvoriti kreativni radni prostor kao što je kućni studio koji možemo maksimalno iskoristiti. I dok guglate i pitate prijatelje gdje, što i kako izgraditi svoj idealni ‘setup’, pročitajte ovaj članak koji vam može u tome pomoći. 🙂

Prvi korak za dobar kućni studio: Back to the basics

Računalo 

  • U posljednjih pola stoljeća pojam glazbene produkcije prebacio se s divovskih skupih studijskih konzola na naše stolne kutije i najbolje prijatelje. Danas ne možemo bez računala koje mora biti dovoljno dobro da bismo mogli koristiti DAW (Digital Audio Workstation) ili programe za glazbenu produkciju. Za to je potrebno malo više RAM memorije nego kao za uobičajene prezentacije PowerPointa ili korištenje media playera. Sada se postavlja dilema, koje računalo odabrati. Minimalna preporučena specifikacija je otprilike 2 GHz četverojezgreni procesor i 64-bitni operativni sustav. Za RAM memoriju vam je potrebno 8 GB RAM-a i više, a za pohranu najmanje 500 GB HDD-a (idealno SSD). Naravno, ako je specifikacija manja, program će i dalje raditi, ali možda će biti potrebno s vremenom nadograditi računalo.

 

DAW

  • Ako vam je uspjelo odabrati program među Ableton Live, Logic Pro, Pro Tools, Cubase, FL Studio, Nuendo, Reaper, pobrinite se da je kompatibilan s računalom koje kupujete. Ako te zanima Logic Pro – taj ne radi na Windowsima, kao što neki programi ne rade na Macintosh-u. Postoje načini da se problem zaobiđe, ali to opet stvara nepotrebno gubljenje resursa. Ili ste možda među onima koji još nisu uspjeli odabrati DAW? Nema veze, najlakše je pogledati koji program koristi vaš omiljeni izvođač. Avicii je na primjer koristio FL Studio i povremeno Logic Pro za produkciju i Pro Tools za miksanje. Deadmau5 se s druge strane poput mnogih elektroničkih kreatora zaklinje u Ableton Live. Za one koji nisu zainteresirani za elektroničku glazbu, a svoje će pjesme stvarati snimanjem, savjetujem da se upuštaju u Pro Tools, Cubase ili Logic, koji unatoč izvrsnom sučelju za zvuk imaju i dovoljno razvijen MIDI sustav. U UNITEDPOP-u koristimo Cubase i Pro Tools u smjeru glazbene produkcije, dok se u smjeru elektroničke glazbe fokusiramo na Ableton.

 

Nakon što smo odabrali računalo i program, sada je vrijeme za produkciju! Čekaj malo, trebaš još nešto kroz što možeš čuti što radiš – jer zvučnici na prijenosnom računalu neće biti dovoljni i na njima se neće zvuk čuti najbolje. Većina moderne glazbe usredotočena je na niske frekvencije koje zvučnici računala ne mogu reproducirati. Ti trebaš više!

Drugi korak: Zaboravi na zvučnike, ako nemaš preduvjeta za njih!

Zvučnici ili slušalice?

  • Ako imate nizak budget u ovom vam trenutku od srca savjetujem dobre slušalice. Slušalice možete odabrati na temelju svrhe koja će vam poslužiti – ako želite uz produkciju s njima puštati i glazbu kao DJ ili snimati instrumente i vokal, predlažem da kupite slušalice zatvorenog tipa poput Sennheiser HD 25 ili Beyerdynamic DT770. Ovo su neke od najpopularnijih za puštanje glazbe, a često ih nađemo i u studiju. Ako imate nekoliko pari slušalica ili ne želite samo snimati s njima, predlažem “open back” slušalice za produkciju i miksanje; kao što su AKG K712 ili Beyerdynamic DT990. Razlika između “open back” i “closed back” slušalicama je u tome što otvorene omogućavaju glazbi da zvuči prirodnije jer ne postoji lažni tlak u ušnoj šupljini, dok će zatvorene zadržati zvuk i onemogućiti vam da čujete vanjske zvukove iz okolice.
  • Da razbijete maštu – ne, ne onu o Megan Fox u Transformersima, već o zvučnicima – oni vam na početku nisu potrebni. Znam da zvuči bizarno, jer u svim studijima zvučnici su prvo što upada u oči. Zvučnici se čine potrebnijima od samog računala, ali kupnja zvučnika zaista nije dobra ideja ako nemate akustički tretiranu sobu. Ako se u vrlo lošoj sobi nalaze izvrsni zvučnici, oni neće odraditi svoj osnovni posao i neće dati prave informacije o tome što se stvarno događa s vašom glazbom. Znam, boli, ali zbog toga predlažem da potrošite nešto više na dobre slušalice. Međutim, ako ste već u poziciji da kupujete monitore, predlažem da započnete tako što ćete pitati poznanika koji već ima slične monitore za vlastiti test ili ih testirati ih u trgovini glazbene opreme, a često su dovoljne i recenzije korisnika iz online trgovine, kao što je npr. Thomann ili AudioPro. Zvučnici su subjektivan dojam i bitno je da ih prvo isprobate. Obično za kućni studio koristimo aktivne zvučnike – to su oni za koje vam ne treba vanjsko pojačalo. Među jeftinim modelima tu je Yamaha HS8 ili KRK Rokit RP8 G4, a u tu kategoriju ulazi malo bolja opcija, Adam T8V. Sve gore navedeno dovoljno su dobri zvučnici s kojima se možete naučiti dobro miksati. Važno je da na početku naučite čuti donji frekvencijski raspon. Niske frekvencije obično su problematičnije i teže ih je kontrolirati zbog svoje valne duljine. Ali ne brinite, uskoro će to vam biti u malom prstu.

 

Zvučna kartica

  • Zvučnu karticu trebate za povezivanje analognog i digitalnog svijeta; svih vanjskih uređaja (slušalice, zvučnici, mikrofoni, instrumenti) s računalom. Osim što zvučna kartica pretvara jednu vrstu singla u drugu, ona služi i za pretpojačanja tihih signala, kao što je na primjer mikrofonski. Ukratko, gledajte na zvučnu karticu kao sredstvo kojim ćete osigurati da vaše računalo prima točne informacije. Kada kupujete zvučnu karticu, obratite pažnju na I / O kapacitet koji vam govori koliko ulaza / izlaza ima. Na primjer, ako je kartica 2 × 2, to znači da ima dva ulaza i dva izlaza. Koju ćete karticu odabrati ovisi o vašoj namjeni – ovisno planirate li snimati bendove ili samo solo vokale. Što je veći projekt, potrebno vam je više I / O. Zvučna kartica može se povezati na nekoliko načina; najčešći su USB, FireWire ili Thunderbolt. Najlakši je način uzeti zvučnu karticu koja se priključuje putem USB kabela. Zvučne kartice s kojima možete započeti su Focusrite Scarlett Solo ili Focusrite Scarlett 2i2, a dobivate ih za samo 100 EUR. Ali ako želite snimati bendove, Scarlett 18i20 je dobar početak za kućni studio.

Treći korak: Snimi me ako možeš!

Mikrofon

  • Unatoč činjenici da je možda vaš fokus elektronička glazba, više puta ćete se sigurno naći u situaciji kada bi vam mikrofon dobro došao za vaš kućni studio. Ne samo da biste stvorili vlastite zvukove za produkciju – poput različitih fraza, uzdaha, pljeska i slično u elektronici, ali i za snimanje drugih pjevača s kojima ćete možda surađivati. Kvalitetan mikrofon je neophodan ako želite snimati, a cijene mikrofona mogu biti puno veće i od 1.000 eura. Ako tek započinjete, nije potrebno započeti s takvom svotom, a dobar mikrofon možete dobiti za nešto manje od 200 EUR. Ako želite snimati različite vrste signala, tada vam treba i kondenzatorski i dinamički mikrofon. Kondenzatorskim mikrofonom možete snimati detaljne zvukove poput studijskog vokala, dok ćete dinamičkim mikrofonom snimati glasnije zvučne signale poput bubnjeva. U UNITEDPOP-u studenti mogu koristiti široku paletu mikrofona, od legendarnog Shure SM57 do još legendarnijeg Neumann U87.

 

Digitalni snimač

  • Digitalni snimač je nešto što će vam dobro doći – prvo; digitalnim snimačem možete snimati svoje nastupe uživo ili DJ setove. Oni mogu poslužiti kao izvrstan materijal za redovite publikacije, kao i za slušanje izvedbe kod kuće i samokritične procjene. Istodobno, digitalni snimač omogućit će vam da proširite polje svog zvučnog dizajna. Idite s njim u prirodu, po gradu, u trgovinu, u školu, kod prijatelja, u autobus i zabilježite što vam naiđe. Nikada ne znate kada bi vam se ti zvukovi mogli svidjeti tijekom kasnije produkcije pjesama, ali što je još važnije, ako se ikada odlučite za karijeru u dizajnu zvuka – ovo je prvi korak ka stvaranju vlastite knjižnice zvučnih efekata.

Četvrti korak: Sve je nadogradnja

Plugin-ovi i VST-ovi?

  • VST (Virtual Studio Technology) virtualni su instrumenti koji primaju informacije s MIDI-jem i daju informacije (izlaz) kao digitalni zvuk. VST-ovi koriste digitalnu obradu signala. Kupnjom različitih VST-ova dobit ćete virtualne instrumente u svoj DAW – neki ih programi imaju prema zadanim postavkama, ali uskoro ćete poželjeti veću raznolikost. Plugin-ovi vam daju mogućnost obrade audio signala kao što su reverb, kompresori, različiti efekti, ekvilajzeri i slično. Moj je savjet da se prvo ne zaokupljate instaliranjem bezbroj VST-ova i Plugin-ova i pridržavate se pravila da manje je više. Nabavite nove VST-ove samo kada iskoristite kapacitete onih koje imate. Tek tada možete naučiti što vam treba.

 

MIDI kontroler ili sintesajzer?

  • Čak i ako izgledaju vrlo slično, postoji razlika između MIDI kontrolera i sintesajzera. Sintesajzer sam stvara i proizvodi zvuk, dok se midi kontroler možete zamisliti kao produžetak tipkovnice. Za MIDI kontroler su vam potrebni razni virtualni instrumenti s kojima ćete moći svirati na tipkovnici ili padovima. S druge strane, sintesajzer je složeniji instrument koji proizvodi zvuk s oscilatorima. Naravno, moderni sintesajzeri često su i MIDI kontroleri. Za početak bih bilo dobro posjedovati sintesajzer s MIDI sučeljem i klavijaturom. Stoga ga možete koristiti kao samostalni instrument ili u kombinaciji s virtualnim instrumentima. Izvrsne marke sinteva za ‘niži’ budget su; Arturia, Korg, Roland ili Novation. Također bi bilo zanimljivo eksperimentirati s jeftinim Behringerom. Kada kupujete sintesajzer, predlažem da se odlučite za polifoni – to će vam omogućiti da ga koristite za različite projekte, čak i kada dobijete sofisticiranije znanje iz teorije glazbe i sviranja.Na UNITEDPOP-u svaki student radi s kontrolerom M-AUDIO Oxygen 25, gdje može naučiti sve, od osnova teorije glazbe do upravljanja virtualnim instrumentima.

Akustika

  • Iza akustičkih tretmana stoji mnogo informacija i cijele znanosti. Kao što smo već pojasnili, nema puno smisla kupovati skupe zvučnike ako je vaša soba akustički netretirana. Ako radite glazbu u svojoj spavaćoj sobi (što je uobičajena priča), predlažemo postavljanje debljih zavjesa na prozorima, a u sobi ostavite drveni ormar ili stari kauč za sjedenje. Ako imate pri ruci nešto novca za akustičko uređenje sobe, postoji podosta stvari koje morate znati. Svaka soba zvuči drugačije, a zvuk vaše sobe ovisi o mnogim čimbenicima (veličina sobe, položaj zida, materijal zida i poda, položaj prozora itd.). Vaša soba, međutim, ne treba zvučati savršeno, jer s vremenom ćete shvatiti gdje su nedostatci i prednosti prostora. Za mali akustični tretman možete napraviti apsorbere (spužve) koji će vam pomoći da apsorbirate refleksije zvuka – tako će ostati samo izravan zvuk (bez reverba). U kombinaciji s apsorberima predlažem da razmislite o difuzorima. Kada instalirate apsorbere, soba može zvučati “mrtvo”, a difuzorima raspršujemo ostatak zvuka … akustika je složena stvar – pa imajte to na umu; guste zavjese, tepih, par akustičnih spužvi i sve će biti bolje.

Zadnji korak: Ne zaboravi! Kabeli, stalci i ostalo za kućni studio

  • Najčešće uz kupnju opreme u paketu dobijete kablove i stalke. Tako npr. kada kupujete zvučnike, tražite “bundle” (gdje ćete dobiti set zvučnika, a ponekad i stalak) ili kada kupujete mikrofon, tražite i stalak za mikrofon. Naravno, ono što stvarno trebate ovisi o tome što kupujete, pa pažljivo pogledajte kakav priključak vaša oprema zahtijeva. Od kablova vam trebaju XLR, MIDI, TRS, TS i USB. Oprema navedena u ovom članku samo je odskočna daska za ulazak u svijet glazbenih studija. Kako napredujete, naći ćete opremu za dodavanje i proširivanje funkcionalnosti i fleksibilnosti glazbenog studija. Važno je voditi računa o svim stvarima koje su vam potrebne – bez izgaranja bankovnog računa. Međutim, najbitnije od svega je strpljenje.

Sretno 🙂

Zanima te glazbena produkcija? Tvoj prvi korak do uspješne karijere može biti u našim učionicama. Saznaj više o obrazovnim programima za glazbenu produkciju i postanite studenti UNITEDPOP akademije.

Post by unitedpop

Comments are closed.